Hoe gebruik je een zoekwoord

zoals ‘copywriter Herentals’?

De eerste positie in Google veroveren? Dat gaat niet van de ene dag op de andere, maar het kan. Alleen, hoe zorg je daarvoor? Stel, je bent een copywriter in Herentals. Moet je dan zoveel mogelijk de zoekterm ‘copywriter Herentals’ laten vallen in je teksten? Nee, dat kan je duur komen te staan.

Er was eens een ‘copywriter Herentals’

Vroeger telde Google het aantal keer dat je zoekwoord in je tekst voorkwam. Als copywriter in Herentals moest je dat zoekwoord gewoon zoveel mogelijk herhalen. Google was toen nog niet zo slim, dus je moest het zoekwoord precies zo gebruiken als zoekers het zouden intypen. Dus niet ‘copywriter in Herentals’, maar ‘copywriter Herentals’. Je kan je wel inbeelden dat dat leidde tot rare zinsconstructies en spammerige teksten.

Flirten met de grens

Op een dag bedacht een sluwe marketeer een nieuwe manier om zijn zoekwoord overdreven veel te gebruiken, zonder compleet debiel over te komen. Hoe? Hij schreef zijn zoekwoord in dezelfde kleur als de achtergrond van de website. In het voorbeeld van de copywriter uit Herentals zou dat neerkomen op een hele pagina vol onzichtbare ‘copywriter Herentals copywriter Herentals copywriter Herentals’.

Straffen

Voor Google was de maat vol. Het bouwde een extra veiligheid in: wanneer de zoekwoorddichtheid van je tekst een bepaald percentage overschrijdt, kan je een ‘penalty’ van Google krijgen. In dat geval wordt je site gedeeltelijk of helemaal niet meer weergegeven in de Google-zoekresultaten. Dus ja, met bovenstaande voorbeeld is onze copywriter uit Herentals de grenzen aan het opzoeken. In de volgende alinea’s sturen we hem even op vakantie om af te koelen.

Hoe kom je op de eerste pagina In Google?

Hoe scoor je in Google? Kort gezegd: door een goede tekst te schrijven met het juiste woord als onderwerp. Maar hoe doe je dat op een goede manier, zoekwoorden gebruiken? 
 
  1. Gebruik je zoekwoord of zoekzin op een natuurlijke manier. Overdrijf niet.                

  2. Gebruik ook andere, relevante termen om je zoekwoord te omschrijven of gebruik synoniemen. Anno 2021 weet Google dat ‘copywriter’ en ‘tekstschrijver’ twee erwtjes uit dezelfde pot zijn.

  3. Als je je pagina optimaliseert voor meerdere zoekwoorden, zorg dan dat deze bij elkaar horen. Als je naast copywriter ook houthakker bent (ongerelateerde zoekwoorden), maak daar dan een aparte pagina over.

  4. Optimaliseer nooit meer dan één pagina per website voor hetzelfde zoekwoord. Zo voorkom je contentkannibalisatie

  5. Gebruik je zoekwoord op relevante plekken, zoals in de titel en de url van je pagina.

“Wat je ook doet, ga niet zelf googelen. Dat geeft een vertekend beeld.”

Hoe meet je de resultaten?

Als je al die moeite doet wil je natuurlijk weten wat het effect is. Daarvoor gebruik je een ‘rank checking tool’. Er zijn er verschillende, maar https://whatsmyserp.com/serp-check is een aanrader. Gratis en gebruiksvriendelijk. Wat je ook doet, ga niet zelf googelen. Google geeft gepersonaliseerde zoekresultaten. Als je al eens naar je eigen website surft, zal deze bij jou hoger in de zoekresultaten komen dan bij een ander.

Op 22/07/2021 stond mijn website op 2de plaats in Google op de zoekterm ‘copywriter Herentals’.

Benieuwd of dit artikel me een 1ste plaats of een penalty oplevert? Ik ook! 

Zullen we het volgende afspreken? Jij laat je e-mailadres achter en ik hou je op de hoogte.

LEES MEER ...