
Waarom schrijf ik niet wat jij wil?
‘Moet ik bij hem weggaan?’ vraagt ze. ‘Nee hoor, je kan ook gewoon de rest van je leven miserabel zijn’, antwoordt hij. In de serie
‘Sylvie, die gast van gisteren is hier.’ Roxanne staat in mijn slaapkamer.
‘Wie?’
‘Die kleine met zijn broske en witte Nike’s, van in Café au Lait.’
‘WTF? Wat komt die hier doen?’
Ze haalt haar schouders op.
‘Rox, ik heb die gast nooit ons adres gegeven!’
Creepy, right?
Waarom doen bedrijven dan hetzelfde?
Oké, ze staan niet onaangekondigd voor je deur (tenzij ze Bofrost heten), maar ze achtervolgen je op het internet met pop-ups, e-mails en retargetings.
Personalisatie heet dat. En dat personalisatie werkt hoef ik jou als marketeer niet uit te leggen.
Nee. Weet je waarom? Ook al weten je leads dat je allerlei informatie over ze verzamelt, dan nog vinden ze het niet leuk om eraan herinnerd te worden hoeveel jij over ze weet. Je gaat je vrouw er toch ook niet aan herinneren dat jij vorig jaar vreemdging?
Geloof je me niet? Ik geef een voorbeeld.
Amerikaanse supermarktketen Target identificeerde 25 producten die een zwangerschap kunnen voorspellen: de pregnancy prediction score. Als je die triggert stuurt de supermarkt je kortingsbonnen voor luiers en zoogcompressen. Soms nog vóórdat je het aan je omgeving hebt verteld. Of aan je ouders. Dat overkwam een Amerikaanse tiener: zie dit filmpje van The New York Times Magazine.
Zorg dat je klanten niet doorhebben dat je ze in de gaten houdt. Geef zwangere vrouwen bijvoorbeeld niet alleen kortingsbonnen voor luiers, maar ook voor bier.
In 2017 kwam de streamingssite onder vuur door deze tweet:
Hoewel we allemaal weten dat Netflix bijhoudt welke series we volgen, vonden sommige mensen deze tweet griezelig. En nog kleinerend ook.
Beeld je in dat je je twittervolger op straat tegen het lijf loopt. Zou je dan hetzelfde tegen hem durven te zeggen als in je tweet?
Dit voorbeeld komt uit een e-mail van een klant:
Het is de eerste mail die lezers in de resubscribeflow krijgen. Logisch misschien voor jou, als marketeer. Maar waarom moet een lezer weten in welke flow hij zit? In dit geval voelt hij zich alleen maar betrapt.
We hebben dus samen beslist om de mail gauw te vervangen door de standaard welkomstmail.
Gebruik niet alle data die je hebt, puur omdat het kan. Hoe trots je ook bent op je flow, sommige dingen blijven beter alleen voor jouw mooie ogen.
In tegenstelling tot wat je misschien verwacht, dient personalisatie niet om je gebruikers méér relevante opties te geven. Het dient om hun leven makkelijker te maken.
Gebruik het dus om hen minder írrelevante opties te geven.
Hoe doe je dat?
Bijvoorbeeld: heeft je lezer al ingeschreven op je nieuwsbrief? Geef hem dan ook direct toegang tot alle lead generators op je website (checklist, e-book, content upgrade). Zij hoeven geen drie inschrijvingsformulieren in te vullen – en ze voelen zich VIP’s.
Een voorbeeld uit mijn eigen mailbox: mijn dierenarts stuurt me een herinneringsmail als mijn Maltezer een vaccinatie nodig heeft. Zo helpt ze mij om goed voor mijn hond te zorgen. Ik ben tevreden en zij verdient weer 45,60 euro.
Ook deze herinneringsmail van bpost is attent:
Omdat bpost me op het uur nauwkeurig vertelt wanneer de postbode komt, kan mijn lunch met mijn beste vriendin gewoon doorgaan (Steffie, deze keer betaalde gij!). En als ik toch niet thuis kan zijn, kan ik de postbode laten weten dat hij mijn pakje bij de overburen mag afzetten. Handig.
Personaliseren doe je om je klant in de watten te leggen. En niet andersom.
‘Moet ik bij hem weggaan?’ vraagt ze. ‘Nee hoor, je kan ook gewoon de rest van je leven miserabel zijn’, antwoordt hij. In de serie
Ben ik de juiste copywriter voor jou? Een goede match is belangrijk, want als je voor mij kiest werken we intensief samen. Je kan dus
“Wat als mensen mijn bericht niet leuk vinden?” “Wat als ik potentiële klanten afschrik?” “Wat als mensen me dom vinden?” “Wat als ik negatieve reacties