Elke dag posten op LinkedIn:

hoe en waarom doet Edwin Dijkstra het?

Edwin is freelance Google Ads manager en auteur van het boek ‘Superfreelancer’. Sinds begin oktober 2021 post hij elke dag op LinkedIn. Waarom doet hij dat? Hoe komt hij elke dag aan nieuwe ideeën? En wat levert het op? Je ontdekt het hier. 

Waarom post je elke dag op LinkedIn? Wat wil je bereiken?

Ik gebruik LinkedIn om mijn boek te verkopen via personal branding. Behalve dat ik het leuk vind om mijn kennis te delen, is het een manier om een nieuwe inkomstenstroom te genereren. Mijn doel is om op mijn 40ste niet meer te hoeven werken. Niet dat ik zou stoppen met werken, maar ik wil de vrijheid om me volledig te focussen op de dingen die mij gelukkig maken.

Geeft het algoritme je voorrang als je elke dag post?

Ik denk het niet. Je krijgt wel meer volgers en dus meer bereik als je consistent en frequent post, maar dat staat los van het algoritme. 

Een vriend van mij is business coach. Hij heeft vorig jaar maar één post geschreven. Die kreeg honderden comments en likes, en hij krijgt er nog altijd nieuwe bij.

Waarom doe je het dan elke dag?

Als ik iets doe ga ik all in. Met twee posts per week leer ik te traag wat werkt en wat niet. Je hoort vaak ‘kwaliteit is beter dan kwantiteit’, maar ik geloof daar niet in. Hoe vaker je post, hoe sneller je leert en hoe beter je posts worden. 

 

Kijk maar naar Beethoven en Van Gogh. Die hebben honderden kunstwerken opgeleverd, maar je kent er maar een paar. Dat komt doordat ze door kwantiteit te genereren hun kwaliteit hebben gevonden. Zo is het ook met posten op LinkedIn.

Ik geloof niet in kwaliteit boven kwantiteit.

Onderzoek toont bovendien aan dat potentiële klanten je 7 tot 12 keer moeten zien voordat ze bereid zijn om bij je kopen. Als je een keer per week post duurt dat anderhalve maand. Als je elke dag post duurt dat maar een week. 

Wat heb je er tot nu toe mee bereikt?

In 6 maanden tijd hebben tientallen mensen me ontvriend. Vooral oude connecties die niks met freelancen te maken hebben. In die tijd kreeg ik ook 3000 nieuwe volgers en mijn posts kregen 1.500.000 views. En ik verkocht 600 boeken, terwijl ik bijna alleen reclame maak op LinkedIn.

Hoe meet je het succes van je posts op LinkedIn?

Weet je wat? Ik verkoop mijn boek vooral aan mensen die nooit interactie hebben met mijn posts! Bereik is dus belangrijker dan likes en comments. Hoewel je die laatste wel nodig hebt om meer bereik te krijgen. 

Ik verkoop mijn boek vooral aan mensen die nooit interactie hebben met mijn posts.

Ook de tijd dat iemand naar je post kijkt (dwelltime) is bepalend voor je bereik. En omdat comments schrijven en lezen de dwelltime vergroot, zijn comments ook een belangrijke succesfactor.


Als ik veel likes krijg, maar weinig comments weet ik dat ik iets verkeerds heb gedaan. Dan heb ik ofwel geen goede Call To Action gebruikt, ofwel was mijn post niet polariserend genoeg.

Hoezo, polariserend?

Je moet mensen uitdagen om te reageren. Dat doe je door een sterk standpunt in te nemen, ook al zal niet iedereen het met je eens zijn. 


Deze post leverde me bijvoorbeeld 30 pre-orders voor mijn boek op. De post zelf kreeg maar 10 likes, maar ik kreeg een negatieve comment van iemand met een groot bereik. Zijn comment kreeg 80 likes, wat mijn bereik vermenigvuldigde.

Tegenwoordig krijg ik minder negatieve comments, maar daar ben ik niet blij mee.

Tegenwoordig krijg ik minder negatieve comments, maar daar ben ik niet blij mee. Negatieve reacties lokken meer negatieve reacties uit. Anderen genieten er stiekem van dat iemand tegen je durft in te gaan en geven hem likes. Sommige mensen denken dat ze mij daarmee irriteren, maar indirect bezorgen ze me meer bereik en meer sales.

Grootste LinkedIn-blunder?

Mijn grootste LinkedIn-blunder is ook veruit mijn meest succesvolle post qua bereik. Hij kreeg 140.000 views, maar ik ben er niet trots op. 

 

Ik was in discussie gegaan onder een negatieve comment en het werd een hele lange thread van mensen die mij niet geloofden en mij aanvielen. Ik had daar niet op moeten ingaan, maar doordat ik de aanstichter persoonlijk kende was dat moeilijk. Hij weet dat ik nooit zou liegen, dus waarom valt hij mij aan? Hoe ik toen reageerde, dat was mijn grootste blunder.

Hoe reageer je nu op negatieve comments?

Ik ga er niet op in, maar probeer mensen op een grappige of cynische manier te laten weten dat ze een kutcomment plaatsen. Het valt me ook op hoe vaag negatieve comments vaak blijven. Bijvoorbeeld van mensen die hun ongenoegen uiten met smileys. 

 

Zo’n mensen lok ik uit om hun standpunt uit te leggen. De meeste knee jerkers haken dan vanzelf af. Het is makkelijk om langs te kant boe te roepen, maar je mening onderbouwen, ho maar.

Screenshot van een reactie op Edwin’s LinkedInpost: Anoniem: Spend 3 maanden aan educatie en vraag 100 euro per uur 😂 😂 Edwin Dijkstra: Te laag?

Zijn er ook nadelen aan elke dag posten op LinkedIn?

Het grote nadeel is dat je heel zichtbaar bent. Ik ben iemand die houdt van zijn privacy, maar om aan mijn doelgroep te bewijzen dat mijn beloftes over ambitieus freelancen waar zijn, moest ik mijn eigen inkomen delen. Ik moet constant buiten mijn comfort zone komen om mijn product te verkopen. Dat zorgt wel voor een bepaalde druk. 

Elke dag nieuwe content moeten verzinnen, is dat geen nadeel?

Ik heb daar een systeem voor: de contentmatrix van Justin Welsh. Daarmee bedenk je honderden onderwerpen voor je posts in een paar minuten. Wat hij doet is verticaal een lijst met onderwerpen uitschrijven en met horizontaal een lijst met verschillende invalshoeken.

 VraagLijstjeOnderzoek
Freelancen   
Investeren   
Copywriten   
Publiceren   

Voorbeeld contentmatrix

Ik heb 20 onderwerpen en 20 invalshoeken. Als ik die combineer heb ik dus 400 posts. Daarmee kom ik ruim een jaar toe.

 

Daarnaast recycle ik veel posts. Ik schreef bijvoorbeeld twee keer bijna dezelfde anti-uurtariefpost: eerst zette ik het alternatief bovenaan en daarna zette ik het onderaan. En ik haal ook nieuwe inspiratie uit comments onder oude posts. Die gebruik ik om gerecyclede posts genuanceerder of completer te maken.

 

Tenslotte kun je oude posts ook gewoon hergebruiken. Na 4 maand heb je nieuwe volgers en mensen onthouden heus niet alles wat je schrijft.

Welke tools gebruik je?

Buffer om mijn posts in te plannen en Shield voor de analytics. In Shield kun je je statistieken bekijken en je content filteren op periode, likes, comments en views. Zo kies ik dus welke posts ik ga recyclen. 

Raad je iedere freelancer aan om elke dag te posten op LinkedIn?

Ik raad iedereen aan om iéts te doen met zijn personal brand. Of het nu op LinkedIn is of op Instagram. Mensen kopen van mensen, niet van merken. 

 

Zelf vind ik het heel leerzaam. Ik leer er beter door copywriten en ik kan de problemen van mijn doelgroep nu beter benoemen. Bovendien krijg ik er meer focus van. Door mijn gedachten uit te schrijven worden ze kristalhelder.

Wat is je belangrijkste advies aan wie wil starten met posten op LinkedIn?

Consistentie en frequentie zijn het belangrijkste. Werk elke dag op een vast tijdstip aan je posts. Niet alleen als je tijd of inspiratie hebt. Maak in plaats daarvan een systeem waarbij je geen inspiratie nodig hebt. 

Ga je tot aan je pensioen elke dag posten op LinkedIn?

Voordat ik 10.000 volgers heb wil ik nog een paar nieuwe producten lanceren. Ik hoop dat die genoeg marge genereren om wat minder vaak te moeten posten. Ik gok dat dat over 1 à 2 jaar zal zijn.

LEES MEER ...

Nichepreneurs

Zes maand geleden koos ik mijn niche: copywriter voor de petfoodsector. Natuurlijk was ik bang dat ik er klanten door zou verliezen, maar naar het

Lees meer >

WAARSCHUWING

Kitty Kilian

Oprichter De Blogacademie

Laat u niet in de luren leggen

 

Van den broeck lijkt één en al wellevendheid, met die zachte Vlaamse tongval, en dan schrijft ze nog copy over HUISDIEREN ook. Met haar hondje en haar drie kippen. Maar trap er niet in!

Want ze schrijft helder en luchtig, goed gestructureerd en uiterst geestig een vileine testimonial over u, als u niet uitkijkt. Een woeste homepage, ook mogelijk. Of een overdonderende verkooppagina, die nog scoort in Google óók.