Waarom gastbloggen tijdverspilling is

- en waarom je het toch moet doen

Gastblog jij weleens?

Dit gastblog van Josh Steimle levert hem elke maand 25 nieuwe leads en 50.000 dollar omzet op. Dus jij denkt: dat zijn vijf Tesla’s. Ik ga ook gastbloggen.

 

Je zoekt de juiste website, je vindt het e-mailadres van de eigenaar en je pitcht je ideeën tot je het blog na lang zeuren mág schrijven (halleluja). 

 

Inclusief het schrijven ben je er 8 uur mee bezig. Zelfs aan een bescheiden uurloon van 50 euro kost dit grapje je dus 400 euro, of je het nu zelf schrijft of uitbesteedt. 

 

Dat is een hele investering, maar je verwacht er dan ook veel voor terug: vijf Tesla’s.

 

Je gastblog gaat live. Wat gebeurt er?
Van de 20.000 bezoekers klikken er 56 door naar je website.

56?

56 is de gemiddelde referral traffic in de eerste week van een gastblog volgens een studie van 239 gastblogs op 78 verschillende websites. De best presterende gastblogger kreeg er 539 extra bezoekers door.

 

Je krijgt twee e-mailadressen en daarna dooft het bezoek uit. 

 

Herkenbaar?

 

Je bent niet de enige. Ik denk dat de meeste gastbloggers nooit stilstaan bij hun ROI.

Hoe had je die 400 euro beter kunnen spenderen?

Om te beginnen had je waarschijnlijk drie keer meer verkeer naar je website gehaald door het blog gewoon op je eigen site te zetten. Of op Linkedin. Of je had er Google of Facebook Ads voor kunnen kopen. Zelfs aan 0,50 euro per klik – wat erg duur is – had je dan voor 400 euro 800 bezoekers gekregen.

Moet je dan echt heel dom zijn om te gastbloggen?

Gastbloggen is zelden effectief om traffic naar je website te halen, maar je kan het wel voor andere doelen gebruiken:

1. Backlinks

 

Goede backlinks zijn de belangrijkste ranking factor van Google. En hoewel gastbloggen niet de enige manier is om aan goede backlinks te komen, vereisen alle manieren het maken van originele content. En dus veel werk.

 

Gastbloggen is dan zeker niet de slechtste oplossing, want je kiest zelf waar je link komt, wat de ankertekst is en naar welke pagina hij linkt. Als je dat slim doet geef je je domeinautoriteit een flinke boost. 

 

2. Naamsbekendheid en geloofwaardigheid

 

Als je zichtbaar bent op respectabele websites kan je je profileren als expert. Als je in de Financieel-Economische Tijd over de prijsevolutie van appartementen in Knokke schrijft, denkt iedereen dat je weet waarover je het hebt. Mensen die je gastblog lezen en doorklikken naar je site, zijn dus al een beetje opgewarmd voor je aanbod. 

 

Ook mensen die niet doorklikken associëren je nog steeds met je onderwerp. Als ze je naam later nog eens tegenkomen kennen ze je dus al. Dat vertrouwen maakt de kans groter dat ze dan wel bij je kopen.

Wanneer is gastbloggen interessant?

Je hebt een nieuwe site. Je hebt geen bezoekers, en geen geld, maar je hebt zeeën van tijd. Wat kun je doen? Met gastbloggen krijg je meer naamsbekendheid en het is goed voor je SEO. En met de juiste strategie kan je zelfs een van de weinigen zijn die er traffic en leads uithalen.

Dus:

Je hoort vaak verhalen van ondernemers die rijk worden van hun gastblog, maar zij zijn eerder de uitzondering dan de regel. Hun succes berust niet op toeval, maar op een uitgekiende strategie.

 

Wil jij zo’n uitzondering zijn? In mijn e-book ontdek je:

 

Voor welke sites je wil gastbloggen (en voor welke never nooit)

 

Hoe je de opbrengt van je gastblog voorspelt

 

Hoe je de laatste druppel linkjuice uit je backlink haalt

 

Hoe je meer traffic naar je website haalt met je gastblog

 

Hoe je die traffic omzet naar leads

 

… met 100% gratis tools 

LEES MEER ...

Nichepreneurs

Zes maand geleden koos ik mijn niche: copywriter voor de petfoodsector. Natuurlijk was ik bang dat ik er klanten door zou verliezen, maar naar het

Lees meer >

WAARSCHUWING

Kitty Kilian

Oprichter De Blogacademie

Laat u niet in de luren leggen

 

Van den broeck lijkt één en al wellevendheid, met die zachte Vlaamse tongval, en dan schrijft ze nog copy over HUISDIEREN ook. Met haar hondje en haar drie kippen. Maar trap er niet in!

Want ze schrijft helder en luchtig, goed gestructureerd en uiterst geestig een vileine testimonial over u, als u niet uitkijkt. Een woeste homepage, ook mogelijk. Of een overdonderende verkooppagina, die nog scoort in Google óók.