Hoe kies je een

goede copywriter?

Zoek je een copywriter? Stel je vraag dan eens in een Facebookgroep voor ondernemers. Wedden dat je binnen de 30 minuten 30 reacties krijgt? Van sommige kandidaten krijg je er gratis 7 schrijffouten in 4 zinnen bij. Hoe scheid je – als leek – het kaf van het koren? Dit is waar je op moet letten.

De meeste mensen schrijven teksten die andere mensen kunnen lezen. Goede schrijvers daarentegen, schrijven teksten die anderen willen lezen.

 

De kwaliteiten van de schrijver bepalen dus wie de moeite doet: de lezer of de schrijver. Dat is een groot verschil, zeker wanneer het gaat over commerciële teksten waarvoor niet iedereen staat te springen om ze te lezen.

 

Als je je hele leven schijnbaar moeiteloos geschreven webteksten hebt gelezen, kom je er pas als ondernemer achter hoe moeilijk het is om ze zelf te schrijven. Daarom schakel je een freelance copywriter in.

 

Probleem opgelost? 

 

Helaas niet.

 

Sinds corona is er een wildgroei aan freelance copywriters, waarvan sommige van betwijfelbare kwaliteit. 

Screenshot: reactie van een zogenaamde ‘copywriter’ op een vacature op Facebook. Zij biedt haar diensten aan in 4 zinnen en maakt daarbij 7 fouten tegen de volgende regels: aaneenschrijven (reissector), hoofdletters (Engels) en tweetekenklanken (toerisme).
Reactie op een vacature voor copywriters op Facebook.

Begrijp me niet verkeerd: zelfs de besten kunnen fouten maken, maar 7 schrijffouten in 4 zinnen moet toch een of ander record zijn. 

 

 

En ook websitebouwers durven al eens een webtekst voor een klant te schrijven. Als ze overmoedig worden of te veel tijd hebben.

Screenshot: ‘blangrijke copywriting artiekels die u zeker zullen bekoren’, lezen we op site van deze websitebouwer. Daar zijn wij niet 100% zeker van.
Of de artikels van deze websitebouwer ons zullen bekoren is twijfelachtig.

Het resultaat van zulke teksten is een website die mensen kunnen lezen, als ze er maar genoeg moeite voor doen.

 

Is dat eerlijk tegenover de eerlijke ondernemers die zich hieraan laten vangen? Nee! Daarom geef ik je 6 tips om je te helpen bij het kiezen van een goede copywriter.

 

1. Een goede copywriter schrijft zoals ze praat

Een goede copywriter heeft geen moeilijke woorden nodig om indruk te maken. Zij weet dat moeilijke woorden mensen doen afhaken en je juist dommer laten lijken. Een goede copywriter klinkt als een vriend die naast je zit. Ze weet wat je leuk vindt en hoe ze je moet raken. Soms kan je haar zelfs hardop horen denken. Zo zorgt ze ervoor dat je je speciaal voelt en écht luistert. 

 

2. Een goede copywriter schrijft in haar moedertaal

Een goede copywriter schrijft 95% van alle moedertaalsprekers onder tafel. Er zijn copywriters die dat in twee talen kunnen, maar die zijn heel zeldzaam. En duur. Zo duur dat je, als je bijvoorbeeld een website in twee talen nodig hebt, meestal goedkoper af bent met twee verschillende copywriters. Heb je Engelse copy nodig? Kies dan voor een Amerikaan of een Brit. 

Een goede copywriter is je bondgenoot, geen dure typemachine.

3. Een goede copywriter heeft een mening

 

Een goede copywriter stelt oplossingen voor waar jij nog niet aan hebt gedacht. Ze kijkt verder dan de opdracht die jij haar geeft: wáárom wil je dat ze die mail schrijft? Wat is het doel? Waarom nú? Ze is je bondgenoot, geen dure typemachine. 

 

 

4. Een goede copywriter bezorgt je een heldere offerte 

 

Een goede offerte bevat:

  • Een prijs voor de briefing, feedbackgesprek(ken) en eventuele interviews
  • Verplaatsingskosten
  • Aantal correctierondes en de termijn waarbinnen deze moeten worden aangevraagd
  • Aanleveringsmodaliteiten (krijg je je tekst in een Word-bestand, een pdf of wordt hij rechtstreeks op je website gepubliceerd?)
  • Betalingsmodaliteiten (bij een professionele copywriter betaal je meestal een voorschot)
  • Doorlooptijd of deadline 

5. Een goede copywriter belooft je niet de hemel op aarde

Wees kritisch. Wat te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook.  Niemand kan je de eerste plaats in Google beloven.

Meme: Twee mannen lachen tranen met tuiten bij de tekst: En dan zei de klant: ‘Ik wil volgende week op de eerste pagina van Google staan’.

6. Een goede copywriter heeft een goede opdrachtgever

Wil je teksten waarmee je als een giraf boven je concurrenten uitsteekt? Wees dan een goede opdrachtgever. Vraag je copywriter niet om bravere teksten. Copy die iedereen moet pleasen wordt slap. Vertrouw op de expertise van je copywriter, ook als je daarvoor uit je comfortzone moet stappen. Want niemand wordt beter van saaie teksten. Jij niet, je klanten niet en je copywriter niet.

Copy die iedereen moet pleasen wordt slap.

7. Bonustip: jouw ideale copywriter behoort tot je doelgroep

Een goede copywriter bekijkt jouw bedrijf door de ogen van je potentiële klant. Ze stelt kritische, moeilijke en lastige vragen. Dat doet ze niet om je te pesten, maar om te anticiperen op bezwaren van klanten. En om zich helemaal in de schoenen van jouw (lastigste) klant te verplaatsen, is het natuurlijk een stuk makkelijker als zij zelf tot je doelgroep behoort.

 

Als vastgoedmakelaar moet je het bijvoorbeeld hebben van verkopers en verhuurders.  Dan is het interessant als je copywriter een eigen woning bezit, en nog interessanter als ze er ook een verhuurt.

Hoeveel kost een goede copywriter?

Het gemiddelde tarief van een freelance copywriter in België bedraagt 55 euro per uur. Je vindt al copywriters met een uurtarief van 30 euro en een enkeling claimt 120 euro per uur. Beginners schrijven vaak aan dumpingprijzen, terwijl gespecialiseerde copywriters je een arm en een been kosten. Laat je niet vangen door “goedkope” copywriters die maar 30 euro per uur vragen. Ze zijn even duur als een copywriter die 60 euro per uur vraagt en dubbel zo snel werkt. 

 

Laat je niet vangen door 'goedkope' copywriters die maar 30 euro per uur vragen. Ze zijn even duur als een copywriter die 60 euro per uur vraagt en dubbel zo snel werkt.

Soorten copywriters

Sommige copywriters specialiseren zich in een bepaald onderwerp (zoals vastgoed, games, flamenco of ongediertebestrijding). Zij hebben meer voorkennis over jouw business of sector.

 

Handig? Ja.

Noodzakelijk? Nee.

Maak voor jezelf de afweging.

 

Gespecialiseerde copywriters:

  • Besparen je tijd omdat je hen niet moet inwijden in je vakterminologie en werkveld
  • Kennen je doelgroep al. Ze weten wat hun problemen en verlangens zijn, wat voor hen werkt en wat niet
  • Zijn doorgaans duurder, want die kennis heeft zijn prijs
  • Hebben een vollere agenda, waardoor je soms maanden moet wachten voordat ze kunnen beginnen

Generalistische copywriters:

  • Moeten eerst grondig onderzoek doen om je industrie, je product en je doelgroep te begrijpen
  • Kunnen een nieuw en uniek perspectief op jouw bedrijf of product bieden
  • Kunnen zich makkelijker in de schoenen van je klant, die ook geen expert is, verplaatsen

Andere copywriters specialiseren zich in een bepaalde tekstsoort, zoals e-books, e-mailmarketing, hertalingen of SEO-teksten. Ook daar betaal je wat meer voor de extra studiejaren.

 

Tenslotte zijn er de ‘hypergespecialiseerde copywriters’. Zij combineren beide specialisaties. Zo iemand focust zich bijvoorbeeld op het schrijven van subsidiedossiers (tekstsoort) voor de cultuursector (onderwerp).

Hoe berekent een copywriter haar prijs?

Copywriters kunnen hun tarief op verschillende manieren berekenen:

  • Per uur

Het nadeel is dat je niet weet hoe snel je copywriter werkt. Sommige copywriters werken een uur aan een A4, anderen doen er drie dagen over. Je hebt dus geen idee hoeveel je aan het einde van de rit moet betalen.

  • Per dag

Voor langdurige samenwerkingen wordt vaak een prijs per dag afgesproken. Bijvoorbeeld wanneer de copywriter voor een reclame- of uitzendbureau werkt en daarvoor een aantal dagen per week of per maand vastzet.

  • Per woord

Stelt een copywriter je een tarief per woord of karakter voor? Dan maak je beter rechtsomkeer. Dit systeem beloont zware, langdradige teksten. Een absolute afknapper voor jouw klanten.

  • Per project

Ik werk altijd met een projectprijs. Die is gebaseerd op een inschatting van het aantal werkuren en ligt op voorhand vast. Heb ik meer tijd nodig? Dan voel jij daar niks van. Bespaart je kopzorgen en telwerk.

Langdurige samenwerking = korting?

Van recruiters krijg ik soms de vraag om mijn tarief te laten zakken in ruil voor een langdurige samenwerking. Niet dat ik zulke hoge tarieven hanteer, maar ik denk dat onderhandelen deel uitmaakt van hun strategie. Hun argument is dat zij klanten aanleveren, en dat ik dus minder werk zal hebben met het aantrekken van nieuwe klanten.

Dat klopt, maar ik geef geen korting. Waarom? Omdat een langdurige samenwerking met dezelfde copywriter ook heel wat voordelen oplevert voor de klant. Naarmate je je klant beter kent worden je teksten beter, feedbackrondes korter en schrijf je sneller. En nee, daarvoor ga ik mijn tarief niet verhogen.

Wat zou een recruiter zeggen als zijn klant hem vraagt om een deel van zijn commissie af te staan in ruil voor ‘een langdurige samenwerking?

Waar vind je goede copywriters?

  • Freelancewebsites

Een snelle zoekopdracht in Google leidt al gauw naar freelanceplatformen. Daar vind je vooral beginnende tekstschrijvers die op prijs concurreren. Wil je je website of brochure snel en goedkoop vullen? Dan is deze optie het overwegen waard.

  • Recruiters

Je kan ook een recruiter, interim- of reclamebureau inschakelen. Zij beschikken over een adressenlijst met verschillende copywriters en koppelen je aan een copywriter die (hopelijk) bij je past. Hou er wel rekening mee dat dit een dure oplossing is: als tussenpartij rekenen zij altijd een commissie bovenop de prijs van de copywriter.

  • Sociale media

Investeer je liever in overtuigende teksten dan in tussenpersonen? Kies je copywriter dan lekker zelf. Zoek op ‘copywriter’ via LinkedIn of plaats een oproep in een Facebookgroep voor ondernemers. Wedden dat je in 30 minuten 30 reacties krijgt? Gelukkig ben je nu helemaal klaar om zelf een goede copywriter te kiezen.

LEES MEER ...

Nichepreneurs

Zes maand geleden koos ik mijn niche: copywriter voor de petfoodsector. Natuurlijk was ik bang dat ik er klanten door zou verliezen, maar naar het schijnt werkt dat juist omgekeerd.

Lees meer >