Hoeveel woorden TELT

De IDEALE website-TEKST?

Website-teksten: hoe langer, hoe beter of less is more? Het ideale aantal karakters van een SEO-titel (50 à 60) en de maximale lengte van een meta-omschrijving (113 karakters) zijn tot op de pixel gekend, maar de optimale lengte van de tekst op een website? In Google liggen de antwoorden voor het grijpen, maar wie goed oplet zal zien dat de meningen hierover sterk verschillen.

Een eenduidig antwoord zou handig zijn, maar wie je dat biedt geeft je slechts zijn persoonlijke mening. Google en haar gebruikers lijken wat dit betreft immers niet op dezelfde golflengte te zitten. Bovendien is de ene lezer de andere niet en zijn er grote verschillen per tekstsoort. Hier vind je een genuanceerd antwoord op de vraag: “Hoeveel woorden telt de ideale website tekst?” en acht tips om de optimale lengte van jouw tekst te bepalen.

DE IDEALE LENGTE: EEN WISKUNDIGE BENADERING

Onderzoek wijst uit dat een webpagina de aandacht van de lezer maximaal 7 minuten kan vasthouden, op voorwaarde dat de structuur en de inhoud 100% kloppen. De meeste lezers moeten hun aandacht verdelen tussen tekst, beeld en externe factoren, wat er op neerkomt dat je al blij mag zijn met een effectieve leestijd van 3 à 4 minuten. Of opgelucht, ’t is maar hoe je ’t bekijkt.

 

Volgens de Universiteit van Antwerpen bedraagt de gemiddelde leessnelheid 250 woorden per minuut. Vier minuten maal 250 woorden is maximaal 1000 woorden per pagina.

 

Ik deed de leestest en las 225 woorden per minuut. Blijkbaar ben ik nogal aan de trage kant. Ik troost me met de gedachte dat de eerste 20 zoekresultaten zijn allemaal afkomstig van snelleescursussen. Zij willen je natuurlijk graag wijsmaken dat je te traag leest.

 

Veel marketingexperts gaan dan ook uit van een lagere leessnelheid. Merkelijkheid, het marketingburo dat met zijn antwoord op de vraag: “Hoe lang is de ideale website-tekst?” op nummer een in Google staat, zweert bij een maximum van 500 woorden per tekst. En zij zullen het wel weten, toch?

De optimale tekstlengte volgens google

Er was een tijd dat ook Google 500 woorden als een lange tekst beschouwde. Dat was zes jaar geleden. Vandaag wordt Google’s algoritme dagelijks geüpdatet en Google doet daar erg geheimzinnig over.

 

John Mueller, Google’s Senior Webmaster Trends Analyst, zei in 2019 dat het aantal woorden van een tekst geen ranking factor is, maar in de praktijk blijkt er toch een duidelijke correlatie te bestaan tussen de ranking van een webpagina en het aantal woorden.

Langere teksten ranken hoger in Google Bron: Moz

Grootschalig onderzoek van SEO-marketingssite Moz toont aan dat het ideale aantal woorden van een blogpost rond de 2400 ligt. Volgens Moz redeneert Google: “Hoe meer details een tekst bevat, hoe groter de kans dat hij een antwoord biedt op de vraag van gebruikers en hoe hoger zijn waarde.”

Grafiek SEMrush
Ook SEMrush ziet dat pagina’s met veel tekst beter scoren in Google

Ook SEMrush, een andere grote speler in SEO-land, kwam tot vergelijkbare resultaten. Hun onderzoek toont aan dat longreads van meer dan 3000 woorden 3 keer meer verkeer, 4 keer meer shares en 3,5 keer meer backlinks krijgen dan artikelen van gemiddelde lengte (901-1200 woorden). 

Een bijkomend voordeel van lange teksten is het “met hagel schiet je altijd raak”-principe: hoe meer woorden je gebruikt, hoe meer zoekwoorden je kan targetten.


MOBILE FIRST: Kort wordt weer hot

Het jaar 2016 markeerde een kantelpunt in de geschiedenis van het internet. Voor het eerst werd meer dan de helft van alle websites wereldwijd opgevraagd via smartphone. En dat aantal blijft groeien.

Grafiek SEMrush
De evolutie van het aantal desktops, tablets en smartphones op het internet. Grafiek: Statcounter

Als antwoord op deze trend maakte Google in november 2016 een belangrijke verandering aan haar algoritme bekend: de mobiele versie van websites zal steeds meer het ijkpunt vormen waarop Google haar rankings baseert. Een (mobiel)vriendelijke maar dwingende uitnodiging van Google om alle websites ASAP mobielvriendelijk of “responsive” te maken.

 

 

Wat is de impact hiervan op jouw website-teksten? De toekomst zal het uitwijzen, maar volgens experts worden kortere website-teksten in de toekomst weer de trend.

tips Voor lange teksten

Het ideale aantal woorden voor een website-tekst bestaat niet. Wel geeft Google op dit moment duidelijk de voorkeur aan langere teksten. Zorg er wel voor dat je lange teksten niet ten koste gaan van de leesbaarheid. Hier zijn alvast 8 praktische tips om meer woorden en meerwaarde hand in hand te laten gaan:

 

  • De ene website-tekst is de andere niet. Bezoekers hebben doorgaans meer tijd voor een blog dan een landingspagina.
  • Maak je artikels makkelijk scanbaar: gebruik tussentitels en lijstjes.
  • Hou je alinea’s kort, zodat je tekst nergens lang oogt.
  • Wissel tekst af met foto’s, filmpjes of illustraties.
  • Optimaliseer de mobiele versie van je website, zo blijven je teksten ook goed leesbaar op smartphones en tablets.
  • Verwerk nuttige links in je tekst voor wie zich verder wil verdiepen.
  • Stem je antwoord af op de zoekintentie van de gebruiker: wil hij iets weten, iets kopen iets doen of ergens naartoe gaan?
  • Test wat werkt voor jou: experimenteer met verschillende tekstlengtes en check je statistieken.
Veel schrijfplezier! PS Dit artikel is zo’n 900 woorden lang (of kort, zoals je wil!)

LEES MEER ...

Wat is een websitecrawler?

“Crawlers” of “spiders” zijn programma’s die zoekmachines uitsturen om websites te verkennen, te analyseren en te indexeren. De bekendste webcrawlers bij ons zijn Googlebot (Google), Bingbot (Bing) en Slurp Bot

Lees meer >