Hoe kies je een niche?

(+ 3 voorbeelden)

Wat neem jij?’

‘De vegetarische moussaka, jij?’

‘Ik twijfel tussen het paddenstoelenstoofpotje en de spaghetti alle vongole. Kan jij niet een van die twee nemen en ik het ander, zodat ik ze allebei kan proeven?’

Kiezen is moeilijk. Want als je voor het een kiest sluit je het ander uit. En dan zal je nooit weten hoe die spaghetti smaakte.

 

Ook als freelancer kun je elke opdracht die op je pad komt aanvaarden. Maar is dat wel zo slim of kun je beter een niche kiezen?

Wat is een niche?

Een niche is een specifieke doelgroep of werkwijze. Of een combinatie van de twee (superniche!).

 

Denk bijvoorbeeld aan de markt voor huisdieren. Daar heb je niches op het gebied van voeding, speeltjes, kledij enzovoorts. Die niches kun je weer opdelen in kleinere, zoals kauwspeeltjes of hondenjassen. En je kunt ze nóg verder opdelen. Bijvoorbeeld onverwoestbare kauwspeeltjes of fleecejassen voor galgo’s (Spaanse jachthonden die hier vaak worden opgevangen).

 

Kenmerkend aan een nicheproduct of -dienst is dat partijen in de hoofdmarkt het niet aanbieden. Dat kan verschillende redenen hebben: omdat ze niet in die niche geïnteresseerd zijn (ze willen geen fleecejassen maken), omdat ze niet de juiste competenties hebben (ze kunnen geen fleecejassen maken) of omdat ze zich zelfs niet bewust zijn van het bestaan van die niche (ze weten niet dat Spaanse rassen het hier koud hebben).

Waarom kies je een niche?

Laten we niet rond de pot draaien: een niche kies je omdat het goed is voor je portemonnee, want:

 

1. Je hebt minder last van concurrentie. Hoe dieper je niche, hoe minder keuze de klant heeft en hoe groter de kans dat hij voor jou kiest. Denk maar aan kerstfleecejassen voor galgo’s

2. Klanten zijn bereid om meer te betalen voor diensten en producten op maat. Waarom zou je een jas kopen voor honden van 15 tot 25 kilo die misschien iets te klein zal uitvallen voor je galgo, terwijl je voor een paar euro meer een jas op maat hebt? Compleet met hoge rolkraag, speciaal voor de lange nek van dit ras?

 

3. Een niche maakt je werk gemakkelijker. Als je alleen jassen voor galgo’s maakt kan je altijd terugvallen op één patroon. Een niche bespaart je dus heel wat opzoek- en denkwerk.

Hoe kies je een niche?

Er zijn twee manieren om een niche te kiezen: met je hoofd of met je hart.

 

Kies je met je hart, dan kies je vooral uit persoonlijke interesse. Het risico is wel dat je in een verzadigde markt terechtkomt en met hevige concurrentie te maken krijgt. Dat is het omgekeerde van wat je met een niche wil bereiken.

 

Als je met je hoofd kiest, kijk je vooral naar de rendabiliteit van je idee:

 

  • Is er vraag naar jouw dienst of product in deze niche?
  • Kan de niche jouw product of dienst betalen?
  • Hoe evolueert de niche doorheen de tijd? Wordt ze kleiner of groter?
  • Wie zijn je concurrenten en wat is hun marktaandeel?

Hoe positiever het antwoord op die vragen, hoe winstgevender de niche.

 

Pro-tip: Vul deze vragen niet zelf in, maar vraag het aan potentiële klanten. Zij kennen hun sector beter dan jij.

Als ik een niche kies, schrik ik dan geen oude klanten af?

Het aanzuigeffect van een goede niche is groter dan het afstooteffect. Bovendien is het nog maar de vraag of klanten je wel hadden gevonden, als je geen niche had gekozen. Want ook eigenaren van Franse bulldogs kiezen liever een jas aangepast aan de lichaamsvorm van hun hond.

Zijn er ook voordelen voor de klant?

Natuurlijk. Want hoe afgelijnder je doelgroep, hoe beter je in haar behoeftes kan voorzien. Remember de rolkraag?

Voorbeelden

Ik lanceerde een oproep op LinkedIn en Facebook op zoek naar ondernemers die hun doelgroep de voorbije zes jaar versmald hebben. Uit de reacties heb ik de leukste voorbeelden gekozen en die mensen heb ik geïnterviewd. Dit zijn hun resultaten, de volledige interviews vind je hier.

 

Liesje de Bruyn maakt lingeriepatronen voor doe-het-zelvers. Haar omzet is nog maar 20% van toen ze voor fabrikanten werkte, maar ze haalt wel veel meer voldoening uit haar werk

 

Frederik Defyn doet marketing voor bouwbedrijven. Toen hij stopte met werken voor marketingagencies viel ineens drie kwart van zijn winst weg. Nu krijgt hij veel meer klanten via mond-tot-mondreclame. Over twee jaar verwacht hij weer aan zijn oude omzet te zitten.

 

• Copywriter en coach Laurens Kraaijenbrink besloot vorig jaar om copywriters te gaan coachen. Hij maakt nu makkelijker nieuwe contacten en zag zijn omzet binnen een jaar verdubbelen.

Dus?

Kies een niche zodat je werk makkelijker wordt en klanten je weten te vinden. Doe wel vooraf marktonderzoek om je risico te verkleinen.

En nu?

Start een lijstje met mogelijke niches en vul dit de komende tijd aan. Zo geef je je brein de kans om er (on)bewust mee bezig te zijn. Grote kans dat je vanzelf een voorkeur krijgt. Zo niet kan een voor- en tegenlijstje meer helderheid brengen.

LEES MEER ...

WAARSCHUWING

Kitty Kilian

Oprichter

De Blogacademie

Laat je niet in de luren leggen

 

Van den broeck lijkt één en al wellevendheid, met die zachte Vlaamse tongval, en dan schrijft ze nog copy over HUISDIEREN ook. Met haar hondje en haar drie kippen. Maar trap er niet in!

Want ze schrijft helder en luchtig, goed gestructureerd en uiterst geestig een vileine testimonial over jou, als je niet uitkijkt. Een woeste homepage, ook mogelijk. Of een overdonderende verkooppagina, die nog scoort in Google óók.