8 SEO-fouten die

je direct kan fixen

Wist je dat er dingen op jouw website staan waarmee je jezelf saboteert? Ongeacht hoeveel moeite je doet om nieuwe content te schrijven, je technische SEO te optimaliseren en backlinks op te bouwen: SEO-fouten hangen als een blok aan jouw rankings. In dit artikel verklap ik je acht veelgemaakte SEO-fouten waar je direct iets aan kan doen.

SEO-fout #1: Vervallen content

Google houdt van verse content. Hoe recenter geüpdatet, hoe beter. Dat zal je niet verbazen, want niemand is op zoek naar oud nieuws. Om relevant te blijven hoef je gelukkig niet elke dag nieuwe content te creëren.


Wat dan wel? Neem alle pagina’s van je website een voor een onder de loep (bv. via Google Analytics) en kijk hoe populair ze zijn. Vergelijk hoeveel bezoekers elke pagina vandaag krijgt tegenover een jaar geleden. Ga op zoek naar pagina’s die het vroeger goed deden, maar nu niet meer; dát zijn de pagina’s die je moet hebben.


Door deze pagina’s te updaten maak je ze opnieuw relevant voor je publiek en voor Google. Updaten is simpel: je moet je content gewoon een beetje afstoffen. Hier en daar iets schrappen of toevoegen en jouw pagina zal weer beter presteren in de zoekresultaten. Bijkomend voordeel: goed scoren met één pagina heeft een positief effect op je hele website.

SEO-fout #2: Te korte teksten

Langere teksten ranken hoger in Google Bron: Moz

Volgens dit onderzoek van marketingssite Moz bevatten de best scorende blogs meer dan 2400 woorden. Maar wacht! Ga je tekst nu niet langer maken om Google een plezier te doen. Er zijn ook mensen die jouw tekst moeten lezen. Meer woorden en meer waarde moeten hand in hand gaan.

Wil je hier meer over weten? Lees mijn artikel over het ideale aantal woorden van je websiteteksten en krijg praktische tips om lange teksten gebruiksvriendelijk te maken.

SEO-fout #3: Te veel advertenties

In 2012 kondigde Google officieel aan dat de laadsnelheid van websites een belangrijke factor in haar algoritme zou worden. 57% van de gebruikers klikt weg als de laadtijd langer is dan 3 seconden. Hoe meer ads op je website, hoe trager hij zal laden.

 

Ads maken je website niet alleen traag, als ze in de weg staan zijn ze ook irritant. Vooral op smartphones met een klein scherm kan je website bedolven geraken onder een dikke laag reclame. Google heeft dit probleem officieel erkend en gaat zulke websites afstraffen.

 

Nu, dit wil niet zeggen dat je helemaal geen ads meer mag hebben. Google’s complete businessmodel draait immers rond die ads. Je moet er alleen voor zorgen dat het leuk blijft. Het mogen er niet teveel zijn, ze mogen je bezoekers niet storen en ook visueel moeten ze goed in je website of webshop opgaan.

SEO-fout #4: Gerecycleerde content

Zoekmachines verkiezen nieuwe en unieke content boven gerecycleerde. Hoewel Google er niet rechtstreeks voor bestraft, zal het gekopieerde teksten ook nooit hoger in de zoekresultaten tonen dan de originele. Dat gekopieerde teksten geen voorrang krijgen ligt voor de hand, maar wist je dat je zelfs met de beste bedoelingen dubbele content kan publiceren? Hier zijn vijf tips om dat te vermijden.

4.1. : Gebruik geen content van leveranciers

Neem nu bijvoorbeeld je productteksten: de generieke content van een leverancier die iedereen gebruikt draagt niet bij aan je online vindbaarheid. Hetzelfde geldt trouwens voor beelden en filmpjes: zelfgemaakt scoort altijd beter.

4.2. : Laat je niet betrappen

Google is inmiddels behoorlijk slim geworden. Het volstaat niet meer om enkele woorden uit een gekopieerde tekst te veranderen of een vertaling te copy-pasten vanuit een vertaalprogramma. Lijkt jouw content te hard op het origineel? Google ziet je!

4.3: Laat sociale media niet lopen met de eer

Dit is misschien wel de meest gemaakte SEO-fout van allemaal. Als je je content eerst op Facebook zet, zal Google denken dat Facebook de auteur is en Facebook er de credit voor geven. Als dezelfde content daarna op jouw site verschijnt zal Google denken dat jij de copycat bent en hem minder hoog aanbevelen in de zoekresultaten.

4.4: Vermijd stereotiepe onderwerpen

Om in te spelen op de wensen van je lezers mag je content best een beetje ‘trending’ zijn, maar er zijn zo van die onderwerpen waar al genoeg over geschreven is. Op den duur vraagt een mens zich af hoeveel artikels over de gezondheidsvoordelen van blauwe bessen de wereld nog nodig heeft … Nóg zo’n artikel gaat geen meerwaarde creëren en het zal heel moeilijk worden om daar in de zoekresultaten mee te concurreren. Zoek daarom altijd een originele invalshoek.

4.5: Hetzelfde bericht op verschillende kanalen

Niet doen. Je wil niet dat ene merk zijn dat op elk kanaal met hetzelfde bericht staat te pronken. Dat komt lui en ongeïnspireerd over.

SEO-fout #5: Te weinig links

Wanneer een andere website naar jouw website linkt, beschouwt de zoekmachine dat als een complimentje. “Die zal wel weten waarover hij spreekt”, redeneert Google dan. Alleen heb jij natuurlijk weinig invloed op die incoming links. Wat je wel in handen hebt, zijn de links die je op jouw website naar andere website maakt (outgoing links). Deze worden, zij het in mindere mate, ook door Google opgepikt als positieve signalen. Eigenlijk is het een klassiek geval van “als jij Google helpt, helpt Google jou”. Hieronder enkele concrete SEO-voordelen van outgoing links, bevestigd door het experiment van Rebootonline.

5.1: Outgoing links helpen Google om je website beter te begrijpen

De sites waar jij naar linkt geven Google een idee van de industrie waarin je werkt en de problemen die je probeert op te lossen. Google wil gebruikers de beste resultaten voorschotelen en daarom is het belangrijk dat Google weet wie je bent en wat je doet.

5.2: Outgoing links creëren meerwaarde voor gebruikers

Als je op zoek bent naar het antwoord op een vraag heb je waarschijnlijk geen tijd om de vijf eerste zoekresultaten allemaal te lezen en daar een genuanceerd antwoord uit te destilleren. Een artikel dat alle kanten van het verhaal belicht, en de gebruiker via relevante links naar meer gespecialiseerde informatie leidt, zorgt ervoor dat je bezoeker snel de antwoorden vindt die hij zoekt. En dat dat goed is voor de “user experience” weten zoekmachines natuurlijk ook.

5.3: Outgoing links vergroten het vertrouwen van zoekmachines in jouw website

Hoe beter de reputatie van de websites waar je naar linkt, hoe meer vertrouwen je oproept bij Google en hoe harder je dat ereplaatsje in de zoekresultaten verdient.
 

SEO-fout #6: 404-errors

Als je een pagina delete, zonder nieuw adres achter te laten (redirecten), botsen je bezoekers en websitecrawlers tegen een virtuele muur: ze kunnen nergens meer naartoe behalve terug.

 

404 page not found-errors hebben een negatieve invloed op de ervaring van je bezoekers en ze zijn een echte plaag: 7% van alle pagina’s op het internet zou deze foutmelding geven. Geen wonder dat Google hiertegen optreedt.

 

Wil je 404-errors voor eens en voor altijd te slim af zijn én je inzetten voor het goede doel? Registreer je website dan op http://notfound.org/ van Child Focus. Deze gratis plug-in toont automatisch een foto van een vermiste kind op al je 404-foutpagina’s. Omdat je van daaruit kan doorklikken naar NotFound en zijn sociale mediakanalen vindt Google het allemaal goed 😀.

 
Deze 404-error van Airbnb toont hoe het wel moet (mét links dus)

SEO-fout #7: Meerdere pagina’s die concurreren op hetzelfde zoekwoord

Sommige mensen denken dat meerdere artikels over hetzelfde onderwerp hun zichtbaarheid in de zoekresultaten zullen verbeteren. Neem nu bijvoorbeeld Lulu. Lulu is tattoo-artist en elk artikel dat ze schrijft zal wel iets met tattoos te maken hebben. Dat is logisch, maar de kans dat Lulu de bovenaan zoekresultaten komt met het zoekwoord “tattoo” is klein, en voor het zover is, is Lulu waarschijnlijk SEO-expert geworden. De kans dat Lulu de eerste pagina haalt met een artikel over tattoo-verwijdering is veel groter.

 

Daarom maakt Lulu twee artikels over tattoo-verwijdering getiteld: “3 technieken om tattoos te verwijderen” en “De meest effectieve techniek om tattoos te verwijderen”. Beide artikels zijn geoptimaliseerd voor de zoekterm “tattoo verwijdering techniek”.

 

Omdat de artikels het zoekverkeer op deze zoekterm moeten verdelen, kunnen ze met elkaar gaan concurreren en kan geen van beiden zijn volle potentieel bereiken. Dit heet content cannibalization.

 

Wil je content cannibalization vermijden of elimineren?

 

1. Check de statistieken van je website om te zien welke artikelen elkaar opeten (welke artikelen leiden verkeer naar je website met dezelfde zoekterm(en)?).

 

2. Post nooit twee keer (bijna) hetzelfde artikel, maar update, verbeter of verdiep liever een bestaand artikel.

 

3. Als je meerdere artikelen hebt over hetzelfde onderwerp, zoek dan een originele invalshoek en optimaliseer ze voor verschillende zoekwoorden.

 

4. Zorg ervoor dat de meta-omschrijving van elke pagina verschillend is.

SEO-fout #8: Geen SSL-certificaat

Een SSL-certificaat beschermt data die gebruikers via jouw website met jou delen tegen pottenkijkers. Denk maar aan bankgegevens of e-mailadressen. Een website met SSL-certificaat begint met https: de S staat voor “secure” en je krijgt een slotje voor je URL.

 

 

 

Doordat Google er in 2014 een officiële ranking factor van maakte zijn veilige websites vandaag de norm. Sterker nog, sinds 2018 beschouwt Google http zonder S officieel als “not secure” en krijgen gebruikers een waarschuwing wanneer ze op een onveilige website surfen.

 

SSL-certificaten zijn vaak gratis plug-ins en de installatie duurt een paar seconden. Het is bijna net zo makkelijk als een pdf downloaden. Toch zie ik nog steeds online marketeers zonder beveiligde website en dan denk ik: “Hoe is dat nu nog mogelijk?”.

Kortom: ben jij op zoek naar een online marketing specialist? Kies er dan wel een met een slotje voor zijn URL! 😉

LEES MEER ...

Wat is een websitecrawler?

“Crawlers” of “spiders” zijn programma’s die zoekmachines uitsturen om websites te verkennen, te analyseren en te indexeren. De bekendste webcrawlers bij ons zijn Googlebot (Google), Bingbot (Bing) en Slurp Bot

Lees meer >