Waarom schrijf ik niet wat jij wil?
‘Moet ik bij hem weggaan?’ vraagt ze. ‘Nee hoor, je kan ook gewoon de rest van je leven miserabel zijn’, antwoordt hij. In de serie
Ben ik de juiste copywriter voor jou? Een goede match is belangrijk, want als je voor mij kiest werken we intensief samen. Je kan dus maar beter weten waar je aan begint. Om je te helpen bij het maken van de juiste keuze geef ik je alvast 5 redenen om niet met mij samen te werken.
Of een tekst goed of slecht wordt, hangt af van de keuzes die je maakt. Wil je geen standpunt innemen? Dan krijg je gegarandeerd een lange, saaie tekst.
Ik weet het, kiezen is spannend. Je weet niet altijd of je de juiste keuze maakt, maar als je het niet doet verlies je altijd.
Wil je de aandacht van je lezer vasthouden? Niet alleen in de eerste 3 seconden, maar ook daarna? Geef hem dan alleen de informatie die hij nú nodig heeft en schrap al de rest.
Wil je je lezer persoonlijk aanspreken? Hem het gevoel geven dat je tekst speciaal voor hem is geschreven? Dan moet je niet alleen kiezen voor wie je schrijft, maar ook voor wie niet.
En daar ligt een grote valkuil, want veel ondernemers zijn bang om informatie of doelgroepen uit te sluiten en daardoor potentiële klanten te mislopen.
Toch werkt het juist omgekeerd:
Als copywriter adviseer ik je bij die keuzes. Je staat er dus niet alleen voor, maar schrik niet van de grote hakbijl naast mijn toetsenbord. Daarmee dwing ik je om een standpunt in te nemen en kap ik al het overbodige genadeloos weg, want alleen zo krijg je teksten op het scherpst van de snede.
Iedereen kan schrijven, maar alleen ik kan schrijven zoals ik. Dat is ook de reden waarom je die speciale tekst aan mij toevertrouwt. Verwacht dus niet dat ik een telepathische connectie met je brein zal maken en precies zal schrijven wat jij in je hoofd hebt.
Dat kan ik niet en dat wil ik niet. En jij ook niet, denk ik. Want als ik exact schrijf wat je zelf zou schrijven, hoe gaat mijn tekst dan meer opbrengen dan de jouwe?
Wat jij in je hoofd hebt is niet wat een copywriter moet schrijven. Die komt juist op woorden en ideeën die daar níet ronddolen en waar ik wél op kom. Daarom huur je mij in.
Niemand kent je product en je doelgroep beter dan jij. Jij hebt de ervaring en jij hebt de inside information om van een goede tekst een geweldige tekst maken. Daarom heb ik jouw input nodig om tot het beste resultaat te komen.
Beschouw me als de bubbels in jouw champagne: zonder mij ben jij plat en zonder jou ben ik alleen lucht. Als we gaan samenwerken gaan we elkaar uitdagen, verbeteren en versterken, dus zet je schrap.
Sylvie gaf me de ruimte om mijn wensen te bespreken en besteedde veel aandacht aan de behoeften van mijn doelgroep. Ze stelt belangrijke vragen waardoor ik meer inzicht kreeg in mijn eigen onderneming. Het gaat dus niet alleen over ‘rauwe’ teksten, maar ook over de verdieping in mijn eigen merk.
Om de voorkeur van je doelgroep te winnen, moet je hun belangen op de eerste plaats zetten. Ik weet dat jij dat ook weet, en ik weet dat je dat ook wil. Alleen doe je het soms niet echt.
Als ondernemer is het moeilijk om genoeg afstand van je zaak te nemen om je in de schoenen van je klant te verplaatsen. Maar het is wel belangrijk. Want als je je klant niet geeft wat hij nodig heeft, gaat hij naar je concurrentie.
Daarom zou elk bedrijf een externe communicatieadviseur moeten hebben die elke tekst kritisch naleest en indien nodig op de rem trapt.
Die persoon ben ik.
Mijn taak is om ervoor te zorgen dat jouw teksten geld opleveren. Dat doe ik niet door altijd lief ja te knikken, maar door je eerlijk advies te geven. Als ik er niet in geloof doe ik het niet, zelfs als je ervoor wil betalen. Zo steek je alleen tijd en geld in dingen die wel werken.
Noem mij ouderwets, maar ik vind het gewoon correct: ik kom onze afspraken na en ik verwacht van jou hetzelfde.
Natuurlijk kan er iets tussenkomen, maar als je niet komt opdagen zonder verwittiging of als je 3 herinneringen nodig hebt om je factuur te betalen, maak ik liever winst voor een andere ondernemer.
Heb je tot hier gelezen? Leuk! Dat betekent dat je serieus werk wil maken van een scherpere strategie, een straffer aanbod en meer leuke klanten.
Durf jij ook keuzes te maken? Sta je open voor een sterke second opinion? En kom jij net als ik je afspraken na?
‘Moet ik bij hem weggaan?’ vraagt ze. ‘Nee hoor, je kan ook gewoon de rest van je leven miserabel zijn’, antwoordt hij. In de serie
“Wat als mensen mijn bericht niet leuk vinden?” “Wat als ik potentiële klanten afschrik?” “Wat als mensen me dom vinden?” “Wat als ik negatieve reacties
Dit artikel verscheen eerder op de website van Antwerp.Powered by Creatives. Websites die bovenaan de zoekresultatenpagina verschijnen krijgen meer zichtbaarheid. Dat betekent meer bezoekers en
Automated page speed optimizations for fast site performance