Waarom viraal gaan maar 3 dagen leuk is

(en hoe ik 3 keer geband werd op LinkedIn)

Op 27 oktober postte ik een bericht op LinkedIn over een kater die ik opving voor iemand die hem niet mocht houden in het verzorgingstehuis. Dit is wat er daarna gebeurde.

Dag 1: 200 likes

Toen mijn post op dag 1 in plaats van de gangbare 6 likes opeens 200 likes kreeg, had ik al in de gaten dat dit geen normale post zou zijn. Mijn hart maakte een sprongetje (of was dat mijn ego?)

Dag 2: 2000 likes

Op dag 2 kreeg mijn post meer dan 2000 likes en 120.000 views.

 

Wat doe je op zo’n dag?

 

1. Refresh
2. Knipper
3. Refresh
4. Reageren op comments
5. Refresh
6. Profielen bekijken van mensen die reageren
7. Refresh
8. Profielen bekijken van nieuwe volgers
9. Refresh
10. Repeat

 

You get the picture. Ik was niet weg te slaan van mijn scherm. Totaal beroofd van mijn eigen wil zat ik als een junkie te klikken voor mijn leven. Precies zoals het algoritme voor ogen had. Ik probeerde alle comments te beantwoorden en ik deed er alles aan om de betrokkenheid van anderen met mijn post te vergroten.

 

En weet je wat ik in ruil kreeg?

 

Stank voor dank. Mijn account werd geblokkeerd omwille van ‘an unusually large number of profile views and/or viewing patterns that indicate the use of an automated tool’.

Screenshot van LinkedIn om me te informeren dat mijn account tijdelijk geblokkeerd wordt omwille van ‘an unusually large number of profile views and/or viewing patterns that indicate the use of an automated tool’.

Dag 3: 5000 likes

Uit angst om opnieuw geband te worden durfde ik geen profielen meer te bekijken. Zelfs de comments op mijn posts liet ik onbeantwoord.


En toch. Ondanks mijn extreme voorzichtigheid bleef het niet bij die ene ban. In totaal werd ik 3 keer geband van LinkedIn. Leuk hoor, weten dat je post viraal gaat en je niet op je eigen feestje mag komen

‘Waarom haal je je post niet gewoon offline?’ vroeg fotografe Joke Schut.

 

‘Nee joh, mijn post is nog steeds viraal aan het gaan. Daar ben ik de ijdel voor’, antwoordde ik.

 

Mijn plan was om het gewoon over te laten waaien, ook al werd ik misschien een paar keer geblokkeerd. De posts waarin ik daarover klaagde deden het trouwens ook best goed: ‘LinkedIn vond je verdacht goed!’ schreven mijn connecties. En ze noemden me ‘zij die copy schrijft die zo verdacht goed is dat LinkedIn het niet meer aan kan’.

 

Echt, als je 3000 likes per dag krijgt, voelt het alsof je de wereld aankan.

Later die dag ontdekte ik waar die ongebruikelijk hoge activiteit vandaan kwam: Shield. Dat is de analyticstool waarmee ik mijn prestaties op LinkedIn meet.

 

Ik kreeg honderdduizenden views, en om die te importeren maakte dat ding wellicht honderdduizenden keren contact met LinkedIn.

Screenshot van de Shield support chatbox. Filippo screef: ‘Even though Shield does not automate any user behaviour, LinkedIn monitoring activity had misclassified a handful of Shield users. We are a third-party application not directly endorsed by LinkedIn as stated in our terms and conditions. We recommend uninstalling the extension to avoid any issues with your personal profile. Since you have paid for the entire year your $144 payment will be fully refunded.’

De klantendienst van Shield adviseerde me om hun product niet meer te gebruiken. Ze waren wel zo netjes om mijn abonnement terug te betalen, maar ik zal hun mooie grafiekjes toch missen.

 

Deze grafiek illustreert bijvoorbeeld hoe het bereik van mijn virale post het bereik van mijn andere posts gewoon verplettert:

Dag 4: 7000 likes

Voor het eerst sinds de publicatie stijgt het bereik van mijn post minder snel. Hij kreeg ‘maar’ 2000 extra likes. Mijn gloriedagen zijn voorbij, het verval is ingezet, bedenk ik me. En ik realiseer me dat ik de komende dagen nog honderden, misschien wel duizenden, notificaties zal krijgen om me daaraan te herinneren.

Dag 5: 9000 likes

Op dag 6 krijgt mijn post nog maar 1000 extra likes, maar het voelt vooral alsof ik 1000 likes ben verloren tegenover gisteren.

Dag 6: 10.000 likes

De groei in bereik remt verder af. Tegelijkertijd blijven de notificaties wel binnenstromen. Dat zorgt voor negatieve gevoelens. Ik schrijf nieuwe posts, maar geen enkele krijgt zoveel aandacht als mijn stervende post. Om je dat deprimerende gedoe te besparen vat ik het even samen:

 

Dag 7: 11.000 likes

 

Dag 8: 11.400 likes

 

Dag 9: 11.800 likes

 

Dag 10: 12.000 likes

 

Dag 11: 12.200 likes

 

Dag 12: 12.400 likes

 

Ik verlang naar een tijd waarin mijn nieuwe posts meer notificaties genereren dan die ouwe shit.

Dag 17: 12.660 likes

Op dag 17 genereerde mijn post in totaal:


⦁ 12.660 likes
⦁ 478 comments
⦁ 188 shares
⦁ 844.200 views
⦁ 200 nieuwe volgers

 

Daartegenover staat dat ik maar 10 nieuwe connecties kreeg, niet veel meer dan mijn gemiddelde. En ook het aantal bezoekers op mijn website bleef gelijk.

Wat brengt viraal gaan je eigenlijk op?

Veel likes, views en afleiding. Maar ook een egoboost gevolgd door een soort rouwproces. Met onder de streep weinig nieuwe kansen, klanten of omzet. Want ik heb een smalle niche en de mensen die mijn post te zien kregen waren niet mijn doelgroep.

 

Ja, viraal gaan zorgt ervoor dat je top of mind blijft in je netwerk, maar dat geldt voor elke post. Als 15 tot 18% van je connecties je gemiddelde post te zien krijgen (cijfers van LinkedInonderzoeker Richard van der Blom) tegenover 100% als je viraal gaat, volstaat het dus om 6 gemiddelde posts te schrijven om hetzelfde effect te bereiken.

LEES MEER ...